//
estàs llegint...
Personal

Graffitis i pintades

M’agrada el mes de juny. Un temps entre una primavera fresca a les muntanyes i la promesa d’un estiu a la vora del mar. Un temps en què deixem enllestida la feina dura de tot l’any abans de l’estiueig. Personalment, si m’ho permeteu, he quedat satisfet dels resultats a l’EOI i molt content als de la UOC. Tot i estar a l’atur, l’estudi i la feina de casa i amb els xiquets no dóna per molt de temps lliure. Però sempre hi ha una estoneta per anar a córrer, clar! O per pegar una volteta amb Anna.

No sé si per l’afició al running, si pel fet de no tindre un horari rígid o totes dues a l’hora, però em fa l’efecte que, en aquestes passejades, veig les coses des d’una altra perspectiva, més relaxada però més atenta, on més que mirar, veig. I mirant, mirant, he vist Alcoi (i vull dir l’Alcoi físic, sòlid, material) d’una altra manera. De vegades, millor. Més sovint, pitjor. I de les dos he obtingut testimoni gràfic.

Graffiti 0

Graffiti 0

Graffiti 1

Graffiti 1

Hui us vull parlar d’aquestes mirades. Arran d’una notícia en què s’anunciava una neteja de pintades a la ciutat, em vaig armar de càmera i vaig eixir al carrer, temorós que s’hagueren perdut per a la posteritat tots els missatges, dibuixos, senyals i signatures al llarg i ample de tota la ciutat. Però, com podreu apreciar tot seguit, parafrasejant una cita coneguda, les notícies sobre la desaparició de les pintades eren exagerades. Tot seguit ho podeu comprovar al següent vídeo:

(Sembla que el vídeo pot tenir dificultat per veure’s en algun indret pels drets d’autor de la cançó. Si teniu interès i no podeu veure’l, aviseu-me i us el faré arribar)

(Vielleicht kann man den Film nicht sehen, wegen des Urheberrechtes des Filmes in Deutschland. Wenn ihr interessiert seid, sagt mir bitte und ich werde es lösen)

Com haureu vist, lluny de desaparèixer, els graffiti i les pintades són una presència constant als carrers. Tant, que he hagut de distribuir les fotografies en mitja dotzena de recopilacions de tants que n’he trobat. Només he passejat mig Alcoi i he afegit solament les més interessants, però m’han fet un efecte espantós. Hi ha de tots els anys, de tots els colors i de tots els tamanys. En diversos idiomes, de diferent ideologia i de gràcia desigual. Allò que em va sorprendre més és que el Centre de la ciutat està notablement més net que l’Eixample i Santa Rosa, dos barris absolutament abandonats. Batoi és el barri més net d’Alcoi i la Zona Nord i la Zona Alta tenen focus localitzats dins d’un entorn més brut que net.

Graffiti 2

Graffiti 2

En fi, un senyal més del poc civisme dels veins i veïnes d’Alcoi. Podem sumar-lo a les deposicions canines, als trastos tirats pel carrer i la brossa dipositada a deshores als contenidors, atufant tot el dia, i més ara, amb la calor de l’estiu. L’amic Paco Blay, amb Compromís al Govern, va elaborar un Pla de Civisme que no sabem en quin calaix l’haurà guardat el Govern actual, però que pretenia incentivar l’educació, la solidaritat i el bon veinatge en lloc de fer un simple reglament de ordres i multes (al final us enllace a un seguit d’articles del mateix Paco sobre aquest tema). No només l’hauran aparcat, com tot allò que fa olor a Compromís, sinó que amb la neteja de dos murs pretenen llavar la seua incapacitat per fer alguna cosa un poc més enllà del que és habitual. Una ciutat que aspira a ser destí turístic de qualitat (davant la sorpresa de la pròpia regidora de Turisme!) i que ofereix rutes culturals per lluir d’arquitectura modernista no pot tenir les façanes més pintades que un vagó de metro del Bronx. Ni pel turisme possible ni per la dignitat dels propis ciutadans. A no ser que des de l’Àgora parisquen el turisme “graffiter”, el de la ronya a les façanes i els mondongos de gos a les voreres.

Per acabar, us en deixe un altre, només amb noms propis. Us convide a trobar el vostre i que m’ho digueu al bloc. Qui, a més a més, encerte on està fotografiat, té un café/cervesa/te/aigua pagat. A plis-play o gin-tonic, de moment, no m’arriba, que estic a l’atur! Un abraç a tothom!

————————————————————————————————————————-

Enllaços als articles de Paco Blay sobre civisme:

123

Anuncis

Debats

6 thoughts on “Graffitis i pintades

  1. M’han agradat molt el vídeos, el primer es una passada, música i imatges hipnotitzants!! Sobre el tema en qüestió sempre m’han fet rabia els graffitis de noms o “signatures” que pensen que son originals i omplin la seua agenda del “insti” amb este ridícul “garabato” i que embruten després les parets d’algun edifici, en canvi, els artístics o amb algun tipus de missatge els respecte, no m’agraden massa però els respecte. Després estan els que algú ha demanat fer per al seu negoci, (com el de Albina de Santa Rosa) i com hi ha una regla no escrita que diu que no pots embrutar un graffiti dibuixant damunt, els propietaris dels negocis s’asseguren que la seua pared nomes la ocuparà un graffiti artístic i bonic. Molt interessant el tema!!

    M'agrada

    Posted by jordi | 4 Juliol 2013, 19:51
  2. Molt xulo… ja tenen prou feina si volen esborrar-los tots eh? hi ha que vore la cantitat que hi ha de graffitis i pintades al nostre voltant i a vegades de xulos i significatius… hi ha molts que he vist al video que se on estan fins i tot. Bss.

    M'agrada

    Posted by Mila | 5 Juliol 2013, 10:50
  3. Joan Lluis, molt interesant el video. Ara que ja se que tens un blog vaig a seguir-te. Si tots els temes son així acabes de guanyar un seguidor.

    M'agrada

    Posted by SISCO | 6 Juliol 2013, 18:25
    • Moltíssimes gràcies, Sisco! M’alegra molt que t’agrade. Em sent afalagat per les teues paraules. Espere vore’t sovint, bon senyal serà! El de la setmana que ve segur que t’és divertit, ja m’ho diràs.

      M'agrada

      Posted by joanlluis23 | 6 Juliol 2013, 19:58

Deixa un comentari

